Sunday, 15 January 2012


Petua Islam Ketika Hati Rasa Berserabut


Kebiasaannya apabila kita apabila ditimpa masalah atau mengalami tekanan perasaan, kita akan bersa serba tidak kena. Ada saja yang tidak sedap pada pandangan mata kita. Apa saja yang buat rasa tidak puas hati. Itu tandanya hati kita berserabut. Untuk hilangkan serabut di hati dan supaya pembaca sekalian ceria semula, jom ikuti petua islam di bawah ketika hati rasa berserabut. InysaAllah, lepas ini rasa serabut itu dapat dikurangkan.http://wanitasihat.com/wp-content/uploads/2011/12/tumblr_ljpq8t6iN41qc89tpo1_500-450x300.jpg
1. Tarik Nafas
Ingat lagi bagaimana anda bersenam di waktu pagi semasa bersekolah dahulu? Ingat lagi bagaimana kita memulakan senaman dengan menarik nafas dengan kaedah yang betul? Gunakan teknik ini untuk mula mengosongkan fikiran anda.

2. Ambil Wudhuk
Mengambil wudhuk boleh menenangkan fikiran. Kembali kepada fitrah manusia dapat memantapkan lagi rohani kita dan air yang bersih boleh mengembalikan kita kepada fitrah kejadian. Air yang segar dapat memberi tenaga dan fokus yang diperlukan dan wajah akan pasti kembali ceria.
http://wanitasihat.com/wp-content/uploads/2011/12/wudhu-298x450.jpg
3. Tulis
Ada banyak perkara yang bermain di dalam fikiran anda. Anda perlu mengenalpasti apa sebenarnya yang anda fikirkan untuk membolehkan minda mengurus perkara-perkara ini. Cara yang paling mudah adalah dengan menulis satu-persatu apa yang anda sedang fikirkan. Jangan cuba untuk mengenalpasti kategori perkara-perkara ini dahulu, teruskan sahaja menulis.
4. Berkongsi Masalah
Jangan simpan permasalahan anda. Jika anda mempunyai kekasih atau seseorang yang penting dalam hidup anda, berkongsilah masalah anda dengan mereka. Mendengar masalah orang lain juga dapat membantu anda dalam menyelesaikan masalah anda sendiri. Kadang-kadang kita tidak sedar tentang sesuatu yang lebih baik sebagai jalan penyelesaian. Dengarlah dan berbicaralah dengan hati dan minda yang terbuka.
http://wanitasihat.com/wp-content/uploads/2011/12/Is-This-The-Time-Freedom-Your-Looking-For-450x311.jpg
5. Cukup Rehat dan Tidur
Dengan memejamkan mata, atau memandang jauh ke arah kehijauan alam akan dapat memberi anda perasaan yang tenang. Tidur yang tidak cukup bermakna minda anda tidak mendapat rehat yang secukupnya. Sebab itu minda anda liar berfikir. Pejamkan mata untuk seketika di waktu rehat anda, atau keluar ambil angin dalam keadaan yang selesa dan positif.
6. Lepaskan
Anda risau tentang sesuatu? Anda rasa tidak puas tentang apa yang telah anda lakukan? Rasa marah? Berdendam? Tertekan? Cara yang paling mudah untuk mengosongkan fikiran yang berserabut adalah dengan mengalah dan melepaskan. Kita perlu menjadi seorang yang berjiwa mantap dan tegas dalam mengawal perasaan untuk membolehkan diri maju ke hadapan. Walaupun perasaan-perasaan ini adalah semulajadi, tetapi kebanyakannya adalah tidak menguntungkan.
http://wanitasihat.com/wp-content/uploads/2011/12/Freedom.jpg
Tiba-tiba anda merasa bahwa hidup anda berantakan dan banyak hal yang berjalan tidak sesuai dengan rencana awal anda. Mungkin anda merasa kesal karena sudah berapa hari anda diomeli oleh atasan anda dan seakan semua orang menjauhi anda. Kini saatnya anda melupakan semua masalah dan anda harus kembali bersemangat dengan melakukan beberapa cara di bawah ini.

Kunyahlah permen mint. Aroma khas mint berpengaruh pada system dalam otak yang berkaitan dengan perasaan. Karena itu permen rasa mint bisa membantu mengatasi rasa gundah. Bereskan meja anda karena bila anda melihat tumpukan kertas maka anda akan semakin stress. Jadi jangan biarkan kertas tidak berguna tertumpuk di meja anda. Mulailah bereskan kertas-kertas tersebut dan satukan dalam file tersendiri.

Dengarkan musik. Pilihlah musik yang sesuai dengan suasana hati anda karena mendengarkan musik merupakan cara melupakan hari yang menyebalkan. Saat anda sibuk, cobalah untuk bersantailah sejenak dengan meluangkan waktu 15 menit untuk memperbaiki suasana hati anda.

Gantilah cahaya lampu. Lampu meja yang bersinar lembut akan mengurangi suasana hati yang runyam. Pejamkan mata selama 10 menit dan biarkan jiwa anda ada di dunia khayal. Minumlah segelas susu karena segelas susu yang hangat akan meningkatkan kadar serotonin dalam otak dan membuat anda lebih santai serta bahagia.

Lihatlah pemandangan. Pemandangan alam yang natural ternyata mampu menghilangkan stress dan menurunkan tekanan darah. Jika tidak ada lukisan sebaiknya pasanglah kartu pos yang bergambar pemandangan di sekitar meja anda.

Main games. Permainan seperti Twister, Solitaire akan membuat anda sejenak melupakan kesibukan dan berimajinasi dalam dunia baru. Anda bisa melakukan ini saat jam istirahat agar tidak ada komplain dari atasan anda.

Corat-coret kertas. Dengan selembar kertas dan pulpen maka anda bisa menggambar apa saja yang dapat menghilangkan rasa penat atau frustrasi. Jadi anda bisa menikmati hari sibuk anda menjadi hari yang menyenangkan. Selamat mencoba.

http://images.multiply.com/common/dot_clear.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment