Tips Penjagaan Kereta
Perhatikan tayar cukup angin.. Tiada benda pelik melekat di bahagian tayar atau mana-mana bahagian kereta.. Jika tayar anda selalu kehilangan tekanan angin bermakna kemungkinan besar paku telah tertembus pada tayar anda.. Kenapa tayar kereta tidak pancit terus dan hanya hilang angin sedikit demi sedikit..?? Kerana tayar kereta menggunakan teknologi tubeless iaitu tanpa tiub dan angin akan masih berada di dalam tayar walaupun tertusuk paku.. Selalunya paku berada di bahagian tepi jalan yang ditabur oleh TAUKEY TIUB yang target untuk memancitkan tayar penunggang motor.. Oleh itu, jika memandu, janganlah terlalu ke kiri.. Lagipun lorong di kiri adalah untuk penunggang motor, basikal dan pejalan kaki..
Sebelum
memulakan perjalanan, hidupkan enjin dan tunggu sehingga injin melahu
pada kadar RPM yang normal kemudian baru jalan.. Sebelum hidupkan injin,
"ON"kan suis dan tunggu apa-apa lampu yang sepatutnya padam sebelum
injin hidup.. Dengan cara ini, enjin anda akan lebih berkuasa di jalan
dan menjimatkan minyak serta tahan lebih lama..
Pam Tayar Pada Tahap Yang Betul
Seminggu sekali
kalau boleh, periksa lampu brek ketiga dan semua lampu brek.. Pastikan
ia berfungsi.. Buka bonet enjin, buka penutup bateri dan periksa air
bateri.. Pastikan ianya berada pada aras antara minimum dan maksimum..
Buka penutup minyak brek (Botol besar dekat body di hadapan pemandu
dalam bonet enjin), pastikan minyaknya mencukupi.. Cari jarum pemeriksa
minyak enjin.. Untuk kancil ia ada di bahagian depan dekat belt yang
bergerak kalau enjin hidup (pemegang warna kuning).. Cabut dan lapkan
minyak di jarum tersebut dan kemudian masukkan kembali jarum tu.. Bilang
sampai lima dan cabut kembali.. Minyak mesti berada pada aras di antara
minimum dan maksimum.. Kalau bawah daripada minimum, masukkan sedikit
minyak injin sehingga ke paras yang saya katakan tadi.. Untuk kereta
auto, cari jarum yang lebih kurang sama bentuknya tapi berada di sebelah
yang bertentangan dengan jarum yang pertama (untuk periksa minyak gear
box).. Lakukan perkara yang sama seperti yang pertama..
Periksa Tahap Minyak / Oil Check
Uji Lampu Belakang / Check Tail light
Sebulan sekali,
pergi ke pam minyak dan periksa tekanan tayar.. Tekanan yang sesuai ada
di catatkan di bahagian dalam tiang B (tiang antara pintu depan dan
belakang) sebelah pemandu.. Periksa juga tekanan tayar simpanan (PENTING
masa KECEMASAN).. Setiap 3 bulan (kalau setiap hari guna kereta untuk
ke tempat kerja, pergi ke kedai tayar dan rotate tayar mengikut aturan
yang sesuai.. Jika tayar anda sudah hampir botak, pergi ke kedai tayar
dan tukar secepat mungkin.. Tayar depan lebih penting kerana kawalan
kereta bergantung padanya.. Untuk periksa harga tayar, boleh tengok2 di
laman web www.lelong.com.my atau pergi je kedai tayar buat survey dulu baru tukar.. Jangan sampai kena tipu beli tayar celup..
Setiap 5,000 km
pergi ke workshop, tukar minyak injin (jika gunakan minyak biasa),
tukar penapis minyak (oil filter) setiap 2 kali tukar minyak injin dan
tukar plag setiap 3 kali tukar minyak injin.. Kalau kereta model lama
(kancil 660 sehingga 1996) yang pakai “Petnam” atau contact point, suruh
meknaik cuci contact point setiap 3 kali tukar minyak injin dan tukar
setiap 9 kali tukar minyak injin.. Kalau nak buat sendiri pun boleh..
Pergi kedai hardware, beli strap wrench atau cup wrench untuk buka oil
filter kereta anda.. Beli oil filter dalam RM10, minyak hitam Shell
Helix sudah memadai untuk prestasi yang baik dengan harga RM43 untuk
botol 3 liter bagi kenderaan bersaiz kecil seperti kancil dan 4 liter
untuk kereta bersaiz besar.
Minyak Enjin/Hitam / Engine Oil
Penapis Minyak / Oil Filter
Palam Pencucuh / Spark Plug
Digalakkan
setiap bulan anda hantar kereta anda ke kedai cuci kereta atau car wash.
Ini penting bagi memastikan semua tempat dalam kereta anda bersih dan
kereta anda lambat nampak buruk ditelan masa.
Sayangi kereta anda, jaga kereta anda..
No comments:
Post a Comment